• 4,5 tot 7 jaar terugverdientijd
  • 10 jaar garantie op thuisbatterij + installatie
  • Minimale levensduur 20 jaar
  • Onafhankelijk van energieleverancier
  • installatie binnen 2-4 weken

Algemene voorwaarden van Energiemanagers betreffende de koop van thuisbatterijen

Artikel 1           Begripsomschrijvingen

1.1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden inclusief eventuele wijzigingen.

Consument: een Klant die een natuurlijke persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Geschillencommissie Energie: de Geschillencommissie Energie, ingesteld en in stand gehouden door de Stichting Geschillencommissies van Consumentenzaken.

Energiemanagers: Energiemanagers B.V., gevestigd aan Einsteinweg 3a, 3404 LE IJsselstein en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 88864936 alsmede diens eventuele rechtsopvolger(s).

Installatie: de daadwerkelijke installatie van de Thuisbatterij overeenkomstig hetgeen daarover is bepaald in de Overeenkomst.

Klant: een (rechts)persoon aan wie Energiemanagers een aanbieding verstrekt of die een Overeenkomst met Energiemanagers sluit.

Koopprijs: de totale prijs die Klant aan Energiemanagers voor de Thuisbatterij verschuldigd is, inclusief de kosten voor de Installatie van Thuisbatterij en btw.

Locatie: de in Nederland gelegen onroerende zaak waarop, waarin of waaraan de Thuisbatterij wordt geïnstalleerd.

Overeenkomst: de overeenkomst die wordt gesloten tussen Energiemanagers en Klant betreffende de koop en de Installatie van een Thuisbatterij.

Partner: een derde partij die behoort tot het partnernetwerk van Energiemanagers en die de Installatie van de Thuisbatterij verzorgt.

Thuisbatterij: één of meerdere thuisbatterijen met alle toebehorende zaken, materialen en onderdelen, waaronder in ieder geval wordt begrepen de omvormers en al het materiaal dat benodigd is voor Installatie (zoals de bekabeling).

Artikel 2           Toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden

2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Overeenkomst die wordt gesloten tussen Energiemanagers en Klant alsmede op alle aanbiedingen en aanvragen daartoe.

2.2. Individuele afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig voor zover deze afwijkingen schriftelijk zijn overeengekomen met een vertegenwoordigingsbevoegde van Energiemanagers en gelden enkel voor de betreffende Overeenkomst en niet ook voor andere Overeenkomsten.

2.3. Onder schriftelijk wordt in deze Algemene Voorwaarden mede elektronische communicatie (zoals per e-mail) verstaan.

2.4. Ook de natuurlijke personen en rechtspersonen die direct of indirect aan Energiemanagers verbonden zijn en die op enige wijze bij de uitvoering van een Overeenkomst betrokken zijn, kunnen een beroep doen op deze Algemene Voorwaarden. Deze bepaling vormt een onherroepelijk derdenbeding ten behoeve van de aan Energiemanagers verbonden personen.

2.5. Indien op enig moment een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst nietig of vernietigbaar is, dan zal de tekst door Energiemanagers op zodanige wijze worden aangepast dat deze geldig zal zijn en de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert. De overige bepalingen blijven onverminderd van kracht.

2.6. Enige (algemene) voorwaarden van Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Artikel 3           Wijziging van de Algemene Voorwaarden

3.1. Energiemanagers kan de Algemene Voorwaarden altijd (eenzijdig) aanpassen. Bekendmaking daarvan vindt plaats door middel van een algemene kennisgeving op de internetsite of via e-mail. Aanpassingen treden in werking op het moment dat die bekend worden gemaakt of indien in de kennisgeving een latere datum wordt genoemd, vanaf die latere datum.

3.2. De redenen voor aanpassing van de Algemene Voorwaarden kunnen verschillend zijn. Redenen voor aanpassing kunnen zijn, maar zijn daartoe niet beperkt: (huidige of toekomstige) veranderingen in wet- en regelgeving, wijzigingen van de diensten, wijziging van gebruik, wijzigingen in producten en bedrijfsvoering of bedrijfseconomische omstandigheden. Klant zal zich niet tegen redelijke wijzigingen verzetten, waaronder in ieder geval begrepen wijzigingen die voortkomen uit veranderende wet- en regelgeving.

3.3. Voor zover de aanpassing van de Algemene Voorwaarden ervoor zorgt dat Energiemanagers een prestatie verschaft die wezenlijk van de toegezegde prestatie mocht afwijken, dan kan een Consument de Overeenkomst ontbinden. Energiemanagers is op geen enkele wijze schadeplichtig jegens een Klant die geen Consument is voor enige nadelige gevolgen die uit de aanpassing van de Algemene Voorwaarden mochten voortvloeien.

Artikel 4           Aanbod en totstandkoming Overeenkomst

4.1. De Overeenkomst komt tot stand als Klant het aanbod van Energiemanagers heeft aanvaard. Een aanbod wordt als uitgangspunt per e-mail aan Klant gedaan, tenzij Energiemanagers een andere wijze kiest. Energiemanagers behoudt zich het recht voor om een aanvraag van Klant zonder opgave van redenen af te wijzen en/of deze slechts te aanvaarden onder specifieke voorwaarden. Energiemanagers behoudt zich (conform haar privacyverklaring) ook het recht voor om voorafgaand aan en bij de totstandkoming van de Overeenkomst ten aanzien van Klant een kredietwaardigheidscontrole met betrekking tot de koop van de Thuisbatterij al dan niet door een derde uit te laten voeren.

4.2. Het aanbod van Energiemanagers is geldig gedurende de in het aanbod genoemde geldigheidstermijn. Indien er in het aanbod geen geldigheidstermijn is vermeld, geldt het aanbod gedurende 30 dagen na de datum die in het aanbod is genoemd.

4.3. Energiemanagers tracht haar aanbod zo nauwkeurig mogelijk weer te geven of te doen op basis van de door Klant verstrekte informatie. Klant is tegenover Energiemanagers verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van deze informatie. Alle gevolgen van onjuistheid en/of onvolledigheid van deze informatie (waaronder begrepen kosten voor meerwerk of aanvullende materialen) komen voor rekening en risico van Klant.

4.4. Als Energiemanagers Klant een aanbod heeft gedaan voordat er een schouwing heeft plaatsgevonden als omschreven in artikel 5 van deze Algemene Voorwaarden, is Energiemanagers te allen tijde gerechtigd dit aanbod in te trekken indien uit een schouwing blijkt dat bij het opstellen van het aanbod is uitgegaan van onjuiste of onvolledige informatie.

4.5. Een samengesteld aanbod of samengestelde prijsopgave verplicht Energiemanagers niet tot het verrichten van een gedeelte van de Overeenkomst tegen een overeenkomstig deel van de weergegeven prijs.

4.6. Als de Overeenkomst aan de zijde van Klant door meer dan één persoon is gesloten, dan is ieder hen hoofdelijk aansprakelijk voor hetgeen Klant aan Energiemanagers uit hoofde van de Overeenkomst verschuldigd is of zal zijn.

4.7. Klant is niet gerechtigd om rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst aan een derde over te dragen. Deze bepaling heeft goederenrechtelijke werking in de zin van artikel 3:83 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek. Energiemanagers is in beginsel bereid om haar toestemming te verlenen aan een contractoverneming van de Overeenkomst door Klant aan een nieuwe eigenaar c.q. bewoner van de Locatie ingeval van een verhuizing (maar blijft gerechtigd om daar om haar moverende redenen niet aan mee te werken, bijvoorbeeld bij twijfels over de kredietwaardigheid van de nieuwe eigenaar c.q. bewoner).

4.8. Energiemanagers is tegenover Klant gerechtigd om rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te dragen, waaronder mede wordt verstaan een goederenrechtelijke overdracht in de zin van artikel 3:83 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, dan wel met beperkte rechten ten gunste van een derde te bezwaren, tenzij anders is aangegeven.

Klant geeft bij voorbaat toestemming aan een dergelijke overdracht of bezwaring, tenzij anders is aangegeven. Tegenover Consument geldt dat ingeval Energiemanagers haar verplichtingen uit de Overeenkomst op een van de in afdeling 3 van titel 2 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek bedoelde wijzen op een derde te doen overgaan, zij hiervan tijdig mededeling aan Consument doet. Consument verleent bij voorbaat zijn toestemming aan een dergelijke overdracht indien:

– Energiemanagers jegens Consument aansprakelijk is voor de nakoming door de derde; of

– de overgang plaatsvindt in verband met de overdracht van de onderneming van Energiemanagers (waartoe zowel die verplichtingen als de daartegenover bedongen rechten behoren).

In andere dan de voornoemde gevallen kan Consument de Overeenkomst binnen 30 kalenderdagen na de in de eerste volzin bedoelde mededeling tot aan het moment van Installatie ontbinden.

4.9. De in het aanbod, de Overeenkomst en op de website van Energiemanagers vermelde gegevens met betrekking tot de opbrengst(berekeningen), productie, terugverdientijden, subsidie(bedragen) en/of andere (financiële) gegevens daaromtrent geven een algemene weergave. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend, waaronder met betrekking tot de opbrengst en het rendement van de Thuisbatterij, tenzij expliciet een garantie is overeengekomen in de Overeenkomst.

4.10. Tekeningen en/of berekeningen ten aanzien van onder andere afmetingen of andere eigenschappen van de Locatie die voorafgaand aan de Overeenkomst (globaal) mochten zijn opgesteld, al dan niet via openbare (online) bronnen, geven slechts een algemene (indicatieve) weergave. Deze tekeningen en/of berekeningen zijn of vormen geen onderdeel van de Overeenkomst en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Ook het (ten behoeve van de installateur) op te maken schouwrapport voor de Installatie van de Thuisbatterij is of vormt geen onderdeel van de Overeenkomst en er kunnen geen rechten aan dat technische rapport worden ontleend. Het gebruik van deze tekeningen en/of berekeningen, is voor risico van Klant bij zijn eventuele beslissing om de Overeenkomst te sluiten. Klant is zelf ervoor verantwoordelijk dat de Locatie geschikt is voor (de Installatie van) de Thuisbatterij.

4.11. Klant verklaart en garandeert tegenover Energiemanagers dat hij bevoegd is tot het (mogen) sluiten van de Overeenkomst en dat hij als (appartements)eigenaar, erfpachter, vruchtgebruiker, huurder of krachtens andere titel gerechtigd is tot het (mogen) Installeren van de Thuisbatterij op de Locatie en dat hij alle benodigde vergunningen en/of toestemmingen en/of andere vereisten op dat gebied onherroepelijk heeft verkregen. Klant vrijwaart Energiemanagers tegen alle kosten en schade die het gevolg zijn van aanspraken van derden dienaangaande.

Artikel 5           Schouwing

5.1. Energiemanagers kan mogelijk voor en na de totstandkoming van de Overeenkomst een schouwing van de Locatie uit (laten) voeren door een Partner, voor het doen van een aanbod (als bedoeld in artikel 4 van deze Algemene Voorwaarden) of om een schouwrapport op te (laten) stellen. De kosten voor een dergelijke schouwing zijn voor rekening van Energiemanagers, tenzij Klant om een specifiek (technisch c.q. verdergaand) onderzoek heeft verzocht. In dat geval is Energiemanagers gerechtigd de kosten bij Klant in rekening te brengen.

5.2. Als naar het oordeel van Energiemanagers mocht blijken dat de Locatie (gedeeltelijk) niet geschikt is voor (de Installatie van) de Thuisbatterij, dan zijn zowel Energiemanagers als Klant gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden binnen 7 kalenderdagen na een schriftelijke bevestiging van een negatieve uitkomst van de schouwing. Onder de (gedeeltelijke) niet-geschiktheid van de Locatie wordt in ieder geval verstaan dat de Locatie vanuit veiligheidsoogpunt of technisch oogpunt niet geschikt is voor (de Installatie van) de Thuisbatterij.

Artikel 6           Verplichtingen Klant tot het verstrekken van informatie

6.1. Klant is tegenover Energiemanagers verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door Energiemanagers aan hem gevraagde en door hem aan Energiemanagers (of een Partner) verstrekte informatie inzake de totstandkoming en uitvoering van de Overeenkomst. Alle gevolgen van onjuistheid en/of onvolledigheid van deze informatie komen voor rekening en risico van Klant.

6.2. Als Klant de door Energiemanagers gevraagde informatie niet (tijdig) of niet volledig heeft verstrekt, dan is Energiemanagers gerechtigd om naar eigen inzicht de gevraagde informatie te verzamelen. Energiemanagers kan dan niet garanderen alle benodigde informatie voor de uitvoering van de Overeenkomst te hebben verzameld en verkregen, noch dat deze juist of volledig is. Energiemanagers is in een dergelijk geval bevoegd, indien zij dat redelijkerwijs noodzakelijk acht, de uitvoering van de Overeenkomst, waaronder de Installatie van de Thuisbatterij, aan te passen en de (mogelijke) extra kosten als gevolg van deze aanpassingen aan Klant in rekening te brengen. Voor zover deze aanpassingen ervoor zorgen dat Energiemanagers een prestatie verschaft die wezenlijk van de toegezegde prestatie mocht afwijken of ervoor zorgen dat de door Energiemanagers bedongen Koopprijs binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst wordt verhoogd, dan kan Consument de Overeenkomst ontbinden. Energiemanagers is op geen enkele wijze schadeplichtig jegens Klant voor enige nadelige gevolgen die uit deze aanpassingen mochten voortvloeien.

6.3. Als Klant nadere informatie aan Energiemanagers verstrekt, dan wel Energiemanagers op andere wijze nadere informatie verkrijgt, die haar redelijkerwijs aanleiding mocht geven tot aanpassing van de Overeenkomst, waaronder de Installatie van de Thuisbatterij, dan is Energiemanagers gerechtigd de Overeenkomst, waaronder de Installatie van de Thuisbatterij, aan te passen en de (mogelijke) extra kosten als gevolg van deze aanpassingen aan Klant in rekening te brengen. Voor zover deze aanpassingen ervoor zorgen dat Energiemanagers een prestatie verschaft die wezenlijk van de toegezegde prestatie mocht afwijken of ervoor zorgen dat de door Energiemanagers bedongen Koopprijs binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst wordt verhoogd, dan kan Consument de Overeenkomst ontbinden. Energiemanagers is op geen enkele wijze schadeplichtig jegens Klant voor enige nadelige gevolgen die uit deze aanpassingen mochten voortvloeien.

Artikel 7           Installatie

7.1. Energiemanagers maakt met Klant een afspraak voor de Installatie van de Thuisbatterij. Klant kan de afspraak uiterlijk 15 werkdagen voorafgaand aan de Installatie kosteloos annuleren. Als Klant de afspraak tussen 14 werkdagen en 3 werkdagen voorafgaand aan de Installatie annuleert, dan is Energiemanagers gerechtigd een vergoeding van EUR 100,- bij Klant in rekening te brengen. Mocht Klant de afspraak vanaf 2 werkdagen voorafgaand aan de Installatie en op de dag van de Installatie zelf annuleren, dan is Energiemanagers gerechtigd een vergoeding van EUR 395,- bij Klant in rekening te brengen. Ook als Energiemanagers op de dag van de afspraak de Thuisbatterij niet kan installeren als gevolg van het niet (tijdig) of volledig verlenen van toegang tot de Locatie of als gevolg van een onjuistheid of onvolledig van de door Klant verstrekte informatie (zoals adresgegevens of overige relevante informatie om de Locatie te bereiken) of om andere reden die redelijkerwijs voor rekening en risico van Klant behoort te komen, dan is Energiemanagers eveneens gerechtigd een vergoeding van EUR 395,- bij Klant in rekening te brengen.

7.2. De Thuisbatterij wordt uitsluitend door een Partner van Energiemanagers geïnstalleerd en aangesloten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Alleen Energiemanagers geldt tegenover Klant als opdrachtnemer ten aanzien van de zaken als omschreven in de Overeenkomst. Energiemanagers voert de Installatie uitsluitend ten behoeve van Klant uit. Derden kunnen daaraan geen rechten ontlenen. Klant vrijwaart Energiemanagers tegen aanspraken van derden dienaangaande. De werking van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is uitgesloten.

7.3. Klant is tegenover Energiemanagers verantwoordelijk voor de juiste en tijdige uitvoering van alle inrichtingen, voorzieningen en/of voorwaarden die noodzakelijk zijn voor de Installatie van de Thuisbatterij. In ieder geval zorgt Klant ervoor dat:

(i) de Partner toegang krijgt en houdt tot de Locatie waar de Thuisbatterij wordt geïnstalleerd gedurende normale werkuren en bovendien, indien de Partner of Energiemanagers dat nodig acht, buiten normale werkuren, mits dit tijdig aan Klant is medegedeeld,

(ii) de toegangswegen tot de Locatie waar de Thuisbatterij wordt geïnstalleerd geschikt zijn voor het benodigde transport,

(iii) er parkeergelegenheid is bij de Locatie, waarbij de eventuele parkeerkosten voor rekening van Klant komen;

(iv) aan alle medegedeelde en noodzakelijke veiligheids- en voorzorgsmaatregelen is en wordt voldaan, alsmede dat alle maatregelen zijn genomen teneinde in het kader van de Installatie van de Thuisbatterij aan de toepasselijke overheidsvoorschriften en andere wet- en/of regelgeving dienaangaande te voldoen; en

(v) hij al het mogelijke doet wat redelijkerwijs van belang is voor een goede en tijdige Installatie van de Thuisbatterij.

7.4. Klant staat er verder voor in dat de Locatie geschikt is voor de Installatie van de Thuisbatterij, waaronder begrepen dat de Locatie:

(i) asbestvrij is,

(ii) een geschikte (hoofd)meter bevat met een hoofdschakelaar en twee aardlekschakelaars die elektriciteit kunnen terugleveren,

(iii) een meterkast bevat met voldoende ruimte voor het (eventueel) aanbrengen van extra groepen, en

(iv) een elektriciteitsaansluiting met voldoende capaciteit bevat. Energiemanagers is gerechtigd om bij (gerede) twijfel over de geschiktheid van de Locatie ten aanzien van de Installatie van de Thuisbatterij op kosten van Klant een Partner in te schakelen voor advies daaromtrent, onder de voorwaarde van voorafgaande schriftelijke overeenstemming hierover tussen Energiemanagers en Klant.

7.5. Klant draagt in ieder geval het risico voor schade en kosten veroorzaakt door:

(i) onjuistheden of onvolledigheden in de door Klant opgegeven informatie,

(ii) het niet (volledig) voldoen aan de artikelen 7.3 en 7.4 van deze Algemene Voorwaarden, en

(iv) gebreken aan materialen of andere hulpmiddelen die door Klant ter beschikking worden gesteld.

7.6. Klant is ermee bekend dat en stemt ermee in dat er eventuele schade aan de tuin of oprit zou kunnen ontstaan in verband met het Installeren van de Thuisbatterij, bijvoorbeeld als gevolg van graafwerkzaamheden of werkzaamheden aan de groepenkast. Voor zover er verschillende opties zijn, zal hier met Klant over worden overlegd. Energiemanagers is daarvoor niet schadeplichtig jegens Klant.

7.7. Klant is ermee bekend dat en stemt ermee in dat bij de Installatie van de Thuisbatterij voor de bekabeling de makkelijkste en kortste route van de meterkast naar de omvormer wordt gekozen. Dat kan betekenen dat vanuit de meterkast een kabel in een kabelgoot of een pvc-buis binnenshuis in het zicht wordt aangebracht. Hierbij zal in overleg met Klant naar de meest wenselijke oplossing worden gezocht (indien mogelijk). Klant is er voorts mee bekend dat en stemt ermee in dat bij de Installatie van de Thuisbatterij er een omvormer op, in of aan de Locatie wordt gemonteerd en dat deze omvormer een zoemend geluid kan maken vanwege de koelventilatoren in deze omvormer.

Klant is eveneens mee bekend en stemt ermee in dat bij de Installatie van de Thuisbatterij er een extra groep in de meterkast kan worden geplaatst indien dat door Energiemanagers noodzakelijk wordt geacht.

7.8. Energiemanagers is gerechtigd om de Installatie van de Thuisbatterij op te schorten als op de dag van de Installatie er naar haar oordeel sprake is van slecht weer of een andere omstandigheid dat ervoor zorgt of kan zorgen dat de Thuisbatterij niet (veilig) op de Locatie kan worden geïnstalleerd.

7.9. Energiemanagers is gerechtigd om de Installatie van de Thuisbatterij af te breken of op te schorten, dan wel de Overeenkomst te ontbinden, indien er naar haar oordeel sprake mocht zijn van één of meer van de volgende omstandigheden:

(i) dat de Locatie geen geschikte (hoofd)meter bevat met een hoofdschakelaar en twee aardlekschakelaars die elektriciteit kunnen terugleveren,

(ii) dat de Locatie geen meterkast heeft met voldoende ruimte voor het (moeten) aanbrengen van extra groepen,

(iii) dat de Locatie geen elektriciteitsaansluiting met voldoende capaciteit bevat,

(iv) dat de Locatie waar de Thuisbatterij wordt geïnstalleerd asbest bevat,

(v) dat bij of omstreeks de Locatie de veiligheid van de Partner of diens installateurs in het geding is,

(vi) dat de Locatie niet (afdoende) bereikbaar is om de Installatie van de Thuisbatterij uit te kunnen (laten) voeren, of

(ix) dat er sprake is van een andere omstandigheid dat van Energiemanagers niet kan worden gevergd om tot Installatie van de Thuisbatterij over te gaan. Energiemanagers is op geen enkele wijze schadeplichtig jegens Klant voor enige kosten of schade die hieruit kunnen voortvloeien.

7.10. Na Installatie wordt samen met Klant een controle op de uitvoering van de opdracht uitgevoerd. Bij goedkeuring door Klant wordt door hem een opleveringsformulier ondertekend. Klant draagt er zorg voor dat bij deze oplevering een namens hem tekenbevoegd persoon aanwezig is.

Artikel 8           Meerwerk

8.1. Energiemanagers gaat ten aanzien van de Installatie van de Thuisbatterij standaard uit van een basisinstallatie, bestaande uit ongeveer 6 uur werk en klein materieel. Het kan zijn dat er meerwerk vereist is, te weten alle werkzaamheden en materialen die in aanvulling op de basisinstallatie vereist zijn voor het Installeren van de Thuisbatterij (zoals bij een alternatieve of langere bekabeling dan de makkelijkste of kortste bekabeling naar de Thuisbatterij of bekabeling buitenshuis of uit het zicht, of het vervangen of uitbreiden van een groepenkast). Meerwerk wordt niet verricht door Energiemanagers en maakt geen onderdeel uit van de Overeenkomst. Meerwerk kan worden verricht door een Partner van Energiemanagers.

8.2. In geval van meerwerk kan een Partner van Energiemanagers een offerte verstrekken aan Klant waar de aanvullende werkzaamheden c.q. materialen uit blijken en de bijbehorende kosten.

8.3. In alle gevallen komt er ten aanzien van meerwerk enkel een overeenkomst tot stand tussen Klant en de Partner (of een andere partij die het meerwerk verricht). Dit is ook het geval indien Energiemanagers op de hoogte is van het meerwerk of berichten daarover heeft verzonden of doorgestuurd. In het geval van klachten dient Klant zich ten aanzien van het meerwerk (enkel) tot de Partner of andere partij te wenden. Energiemanagers is geen partij bij die overeenkomst en is dan ook niet aansprakelijk voor enige kosten of schade die het gevolg zijn van meerwerk.

Artikel 9           Herroepingsrecht

9.1. Hetgeen is bepaald in dit artikel 9 is uitsluitend van toepassing op de Overeenkomst die is gesloten op afstand of buiten de verkoopruimte, ten aanzien van Consumenten.

9.2. Consument kan de Overeenkomst zonder opgave van redenen kosteloos ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken na de dag waarop de Consument de Thuisbatterij heeft ontvangen.

9.3. Om de Overeenkomst te ontbinden moet Consument een ondubbelzinnige verklaring uitbrengen aan Energiemanagers om haar op de hoogte te stellen van de beslissing om de Overeenkomst te ontbinden. Consument kan hiervoor één van de onderstaande mogelijkheden gebruiken: per email: info@Energiemanagers.nl of per post: Einsteinweg 3A, 3404LE IJsselstein.

9.4. Energiemanagers stuurt Consument een bevestiging van de ontbinding van de Overeenkomst toe per e-mail.

9.5. Indien de Overeenkomst door Consument wordt ontbonden, betaalt Energiemanagers de ontvangen betalingen uit hoofde van de Overeenkomst voor de Thuisbatterij zelf, minus de kosten van Installatie en minus de demontagekosten van de Thuisbatterij.

9.6. Uitbetaling als omschreven in het voorgaande artikellid vindt uiterlijk binnen veertien dagen plaats na dag waarop de demontage van de Thuisbatterij door een Partner heeft plaatsgevonden. Energiemanagers is gerechtigd redelijke demontagekosten in rekening te brengen. Energiemanagers betaalt Consument terug op de rekening waarmee de oorspronkelijke betaling door Consument is verricht.

9.7. Consument is aansprakelijk voor de waardevermindering van de Thuisbatterij als de behandeling van de Thuisbatterij verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.

9.8. Op Consument rust de bewijslast voor juiste en tijdige uitoefening van het recht om de Overeenkomst te ontbinden.

Artikel 10         Koopprijs, betaling en zekerheid

10.1. Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst, maar voor de betaling van één of meer van de kostprijsfactoren (zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend de prijzen van materialen, transportkomsten, in- en/of uitvoerrechten, belastingen) een wijziging heeft ondergaan, dan is Energiemanagers gerechtigd om de overeengekomen Koopprijs dienaangaande te wijzigen. In een dergelijk geval zijn zowel Energiemanagers als een Consument gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden onder de voorwaarde voor Consument dat de door Energiemanagers bedongen Koopprijs binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst wordt verhoogd. Energiemanagers is op geen enkele wijze schadeplichtig jegens Klant voor enige nadelige gevolgen die uit deze wijziging mochten voortvloeien.

10.2. Betaling vindt plaats via het overschrijven van de Koopprijs op het rekeningnummer van Energiemanagers dat in de Overeenkomst is vermeld. Energiemanagers is gerechtigd een vooruitbetaling van 25% van de in de Overeenkomst genoemde Koopprijs in rekening te brengen. Het resterende c.q. totale bedrag moet binnen 14 dagen na de Installatie van de Thuisbatterij op het rekeningnummer van Energiemanagers zijn bijgeschreven. Voldoet de Klant niet, dan stelt Energiemanagers hem een tweede betalingstermijn van 14 dagen. Bij niet, niet tijdige of niet volledige betaling binnen deze tweede betalingstermijn is Klant (zonder nadere aankondiging of ingebrekestelling) in verzuim.

10.3. Ook ingeval Klant tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst en (tenzij anders is aangegeven) Klant ook na een schriftelijke ingebrekestelling nalaat binnen een redelijke termijn alsnog aan zijn verplichtingen onder de Overeenkomst te voldoen, zijn alle vorderingen van Energiemanagers op Klant onmiddellijk en integraal opeisbaar en is Energiemanagers gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn en onverminderd haar overige toekomende rechten.

10.4. Energiemanagers is gerechtigd om van Klant op ieder moment vooruitbetaling te verlangen, met dien verstande dat voor Consument geldt dat een vooruitbetaling van maximaal de helft van de Koopprijs kan worden gevraagd.

10.5. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Energiemanagers is het Klant, niet zijnde een Consument, niet toegestaan om zijn betalingsverplichting tegenover Energiemanagers te verrekenen met een vordering van hem op Energiemanagers uit welke hoofde dan ook.

10.6. Klant, niet zijnde een Consument, is vanaf het moment van het in verzuim treden tot aan de dag der algehele voldoening over het hele opeisbare bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd in de zin van artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek, alsmede alle redelijke (juridische) kosten ter verkrijging van voldoening in en buiten rechte. De vergoeding van dergelijke kosten bedraagt ten minste 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimumbedrag van € 650,-.

10.7. Consument is vanaf het moment van het in verzuim treden tot aan de dag der algehele voldoening over het hele opeisbare bedrag de wettelijke rente verschuldigd in de zin van artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek, alsmede de buitengerechtelijke incassokosten conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokomsten en conform het bepaalde in artikel 6:96 lid 6 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 11         Levering en risico

11.1. De (al dan niet in de Overeenkomst) door Energiemanagers vermelde leveringstermijnen zijn indicatief en zijn niet als een fatale termijn te beschouwen, tenzij schriftelijk anders is bepaald. Indien een leveringstermijn wordt overschreden met meer dan 90 dagen, dient Klant Energiemanagers schriftelijk in gebreke te stellen met een redelijke termijn voor de nakoming van de Overeenkomst.

11.2. Behoudens opzet of bewuste roekeloosheid van Energiemanagers kan Klant, niet zijnde een Consument, bij niet tijdige levering geen aanspraak maken op een vergoeding van kosten of schade, waaronder tevens (maar niet uitsluitend) schade wordt verstaan door de niet gerealiseerde opbrengst van de Thuisbatterij of het aankopen van een ander product dat duurder is.

11.3. De levering van de Thuisbatterij geschiedt op het door Klant opgegeven adres. Indien Klant de Thuisbatterij niet, niet tijdig of niet volledig van Energiemanagers afneemt, is Energiemanagers gerechtigd de Thuisbatterij tegen een redelijke vergoeding op te slaan en betaling van het door Klant verschuldigde bedrag te verlangen als had de levering plaatsgevonden.

11.4. Energiemanagers is gerechtigd om de Thuisbatterij in gedeelten te leveren (bijvoorbeeld indien er meerdere exemplaren zijn besteld of ten aanzien van bijbehorende zaken). Energiemanagers stelt Klant schriftelijk in kennis als de Thuisbatterij in gedeelten worden geleverd.

11.5. Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst de Thuisbatterij of bijbehorende zaken, materialen of onderdelen daarvan niet meer leverbaar mochten zijn, althans naar oordeel van Energiemanagers niet binnen een redelijke termijn leverbaar mochten zijn, om welke reden dan ook, is Energiemanagers gerechtigd om een naar haar beoordeling vergelijkbaar product aan te bieden. Energiemanagers is dan gerechtigd de Overeenkomst, waaronder de overeengekomen Koopprijs, dienaangaande te wijzigen. Voor zover deze aanpassingen ervoor zorgen dat Energiemanagers een prestatie verschaft die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt of ervoor zorgen dat de door Energiemanagers bedongen Koopprijs binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst wordt verhoogd, dan kan Consument de Overeenkomst ontbinden. Energiemanagers is op geen enkele wijze schadeplichtig jegens Klant voor enige kosten of schade die uit deze aanpassingen voortvloeien.

11.6. Klant is ermee bekend en stemt ermee in dat er geringe afwijkingen (van de specificaties) van (delen van) de geleverde Thuisbatterij kunnen bestaan ten aanzien van hetgeen in de Overeenkomst is opgenomen, die er evenwel niet voor zullen zorgen dat de geleverde Thuisbatterij niet aan de Overeenkomst beantwoordt. Onder geringe afwijkingen wordt mede verstaan kleurverschillen tussen de geleverde Thuisbatterij. Energiemanagers is op geen enkele wijze schadeplichtig jegens Klant voor enige kosten of schade die uit deze geringe afwijkingen mochten voortvloeien.

Artikel 12         Risico en garantie

12.1. Vanaf het moment dat de Thuisbatterij zich op de Locatie bevindt, komt de Thuisbatterij volledig voor rekening en risico van Klant.

12.2. Klant, niet zijnde een Consument, dient de Thuisbatterij gelijk na Installatie te controleren. Eventuele beschadigingen of andere gebreken die bij het afronden van de Installatie reeds aanwezig zijn, dienen door Klant direct, maar uiterlijk binnen 1 week, schriftelijk aan Energiemanagers te worden gemeld. Als zich gebreken openbaren die Klant redelijkerwijs niet voor die termijn bekend konden zijn, dient Klant gebreken zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 1 week na constatering daarvan, schriftelijk aan Energiemanagers te melden. Laat Klant dit na, vervalt ieder recht op reclame en iedere aansprakelijkheid van Energiemanagers en wordt de Thuisbatterij geacht aan de Overeenkomst te beantwoorden.

12.3. Voor Consument geldt dat als hij heeft ontdekt dat de Thuisbatterij niet aan de Overeenkomst beantwoordt, hij verplicht is dit binnen bekwame tijd schriftelijk aan Energiemanagers te melden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van 2 maanden na ontdekking tijdig is. Laat Consument dit na, dan geldt dat Consument er geen beroep meer op kan doen dat de Thuisbatterij niet aan de Overeenkomst beantwoordt.

12.4. Rechtsvorderingen en verweren gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de Thuisbatterij niet aan de Overeenkomst zou beantwoorden, verjaren voor Klant, niet zijnde een Consument, door verloop van zes maanden en voor Consument door verloop van twee jaren na de hiervoor genoemde mededeling.

12.5. In geval van een klacht zal Klant het gebrek steeds nauwkeurig omschrijven, voorzien van foto’s.

12.6. De garantietermijnen worden in de Overeenkomst vermeld. De fabrieksgaranties beperken zich ten aanzien van Klant, niet zijnde een Consument, tot de garanties van de (fabrieks)leveranciers van Energiemanagers inzake (de betreffende onderdelen van) de Thuisbatterij.

12.7. Voor behoud van de garantie geldt dat uitsluitend Energiemanagers een reparatie en/of vervanging aan de Thuisbatterij mag (laten) verrichten.

12.8. Het recht tot reclame en garantie strekken zich niet uit tot kwaliteitsvermindering, schade of andere gebreken veroorzaakt door externe factoren (waaronder brand, kortsluiting, ontploffing, waterschade, (directe en indirecte) blikseminslag, gebreken aan de meter(kast) en toebehoren, vandalisme, diefstal, dieren, extreme weeromstandigheden of chemische substanties), noch tot gebreken als gevolg van onjuist gebruik (zoals gebruik in strijd met de handleiding of overige instructies of aanwijzingen), noch tot reparaties of andere werkzaamheden aan de Thuisbatterij of de wijze van Installatie daarvan die zijn uitgevoerd door Klant of een door Klant ingeschakelde derde.

Artikel 13         Eigendomsvoorbehoud

13.1 De Thuisbatterij wordt geleverd onder eigendomsvoorbehoud, waardoor de geleverde zaken eigendom van Energiemanagers blijven totdat Klant volledig aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan (waaronder begrepen de Koopprijs, eventuele rente en buitengerechtelijke kosten) van de betreffende Overeenkomst en van alle overige Overeenkomsten tussen partijen. Zolang er op de Thuisbatterij een eigendomsvoorbehoud rust, mag Klant op de Thuisbatterij geen zekerheidsrechten of beperkte rechten vestigen.

13.2. Indien een derde beslag legt op een Thuisbatterij waarop het eigendomsvoorbehoud van Energiemanagers rust, dient Klant Energiemanagers hier zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 dagen na het moment van kennisneming van het beslag, over te informeren. Klant dient ten tijde van het beslag de deurwaarder te wijzen op het eigendomsvoorbehoud van Energiemanagers.

13.3. Als Klant zijn betalingsverplichtingen uit enige Overeenkomst niet nakomt of als er gegronde redenen zijn dat Klant zijn betalingsverplichtingen uit enige Overeenkomst niet zal nakomen, dan is Energiemanagers gerechtigd de Thuisbatterij bij Klant weg te (laten) halen. Contract verplicht zich om hiertoe alle medewerking te verlenen. Klant is aansprakelijk voor de dan door Energiemanagers te maken redelijke kosten voor het (laten) weghalen.

13.4. Zolang op de Thuisbatterij een eigendomsvoorbehoud van Energiemanagers rust, is Klant verplicht de Thuisbatterij te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffing- en waterschade alsmede diefstal. Op verzoek van Energiemanagers dient Klant de polis van de verzekering(en) aan haar te verstrekken. Alle aanspraken en/of rechten van Klant op zijn verzekeraar(s) met betrekking tot de nog onder eigendomsvoorbehoud rustende Thuisbatterij zullen op verzoek van Energiemanagers aan haar worden overgedragen of verpand.

Artikel 14         Vragen, klachten en geschillen

14.1. Indien Klant een vraag of klacht heeft over de Overeenkomst dient hij deze aan Energiemanagers voor te leggen. Dit kan via de contactmogelijkheden zoals genoemd op de contactpagina van de website van Energiemanagers.

14.2. Op de websitepagina www.Energiemanagers.nl/klantenservice/klachten/ is omschreven hoe Klant een vraag, klacht of probleem moet voorleggen en binnen welke termijn hij een reactie van Energiemanagers op de vraag, klacht of het probleem zal ontvangen.

14.3. Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost, kan Consument een geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Energie van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken.

14.4. Verklaart Energiemanagers een klacht gegrond dan zal Energiemanagers (naar eigen keuze en inzicht) hetzij het gebrek herstellen, hetzij de Thuisbatterij vervangen (of, indien het gebrek daar betrekking op heeft, de betreffende zaken, materialen of onderdelen daarvan), zonder dat Energiemanagers verplicht is tot een vergoeding van schade, tenzij dwingend recht anders bepaalt.

Artikel 15         Aansprakelijkheid

15.1. De bepalingen in dit artikel 15 gelden enkel ten aanzien van een Klant die geen Consument is.

15.2. Energiemanagers is slechts aansprakelijk voor schade die rechtstreeks voortvloeit uit voorzienbare en vermijdbare tekortkomingen, die haar kunnen worden toegerekend en direct verband houden met (de uitvoering van) een Overeenkomst.

15.3. Iedere plicht tot schadevergoeding van Energiemanagers jegens Klant, uit welke hoofde dan ook, is te allen tijde beperkt tot vergoeding van – uitsluitend – de directe schade (als omschreven in artikel 15.6.) en tot maximaal het bedrag dat in het desbetreffende geval door de verzekeraar van Energiemanagers wordt uitgekeerd.

15.4. Indien de aansprakelijkheidsverzekeraar van Energiemanagers niet tot uitkering over mocht gaan, is de eventuele plicht tot schadevergoeding van Energiemanagers beperkt tot maximaal de Koopprijs die zij voor de desbetreffende Overeenkomst heeft ontvangen (exclusief btw).

15.5. In geen geval zal de totale vergoeding door Energiemanagers van schade van Klant meer bedragen dan € 25.000,– (exclusief btw).

15.6. Onder directe schade wordt in deze Algemene Voorwaarden uitsluitend verstaan:

(i) redelijke kosten die Klant moet maken om de prestatie van Energiemanagers aan de Overeenkomst te laten beantwoorden;

(ii) redelijke kosten die Klant heeft gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van de Algemene Voorwaarden; en

(iii) redelijke kosten die door Klant zijn gemaakt ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van de Algemene Voorwaarden.

15.7. In geen geval is Energiemanagers aansprakelijk voor eventuele indirecte schade. Onder indirecte schade wordt in deze Algemene Voorwaarden onder andere (doch niet uitsluitend) verstaan: gevolgschade, omzet- en/of winstderving, gemiste besparingen (waaronder misgelopen stroomopbrengst), gedane investeringen, schade door bedrijfsstagnatie c.q. stilstand en/of kosten gemaakt ter voorkoming, vaststelling of beperking van indirecte schade en/of de aansprakelijkheid daarvoor en kosten gemaakt ter verkrijging van voldoening buiten rechte van de indirecte schade. Mocht Energiemanagers toch aansprakelijk zijn voor indirecte schade, dan geldt het bepaalde in Artikel 15.2. tot en met 15.5., waarbij de genoemde beperkingen gelden voor het bedrag van de directe of indirecte schade bij elkaar opgeteld.

15.8. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Energiemanagers vervalt door het enkele verloop van 5 maanden nadat het schadebrengende feit zich heeft voorgedaan.

15.9. Klant dient zich adequaat te verzekeren tegen de gebruikelijke risico’s, waaronder tegen brand, (water)schade, diefstal en aansprakelijkheid.

15.10. Klant dient alles in het werk te stellen om kosten en schade te beperken, dit ongeacht de oorzaak daarvan. Energiemanagers is in geen geval gehouden over te gaan tot het vergoeden van kosten of schade die redelijkerwijs voorkomen hadden kunnen worden of die Klant redelijkerwijs had kunnen verzekeren.

15.11. De aansprakelijkheidsbeperkingen uit dit hoofdstuk komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Energiemanagers, te bewijzen door Klant tenzij uit de wettelijk verplichte bewijslastverdeling anders volgt.

Artikel 16         Privacy 

16.1. Op de website van Energiemanagers is een privacyverklaring gepubliceerd die onder andere van toepassing is op de verwerking van persoonsgegevens van Klant. Deze privacyverklaring kan van tijd tot tijd worden aangepast.

Artikel 17         Beëindiging 

17.1. Energiemanagers is gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen, zonder te schadevergoeding gehouden te zijn en onverminderd haar overige rechten (dit alles voor zover van toepassing op de betreffende Klant) indien:

(i) Klant (niet zijnde een Consument) tekortschiet in de nakoming van een verplichting uit de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden, waaronder begrepen een betalingsverplichting;

(ii) Het faillissement van Klant wordt aangevraagd dan wel Klant zelf zijn faillissement aanvraagt, of Klant in staat van faillissement wordt verklaard;

(iii) (Voorlopige) surseance van betaling wordt aangevraagd of verleend ten aanzien van Klant;

(iv) Klant overgaat tot staking van (een belangrijk deel van) zijn onderneming, waaronder begrepen liquidatie van de onderneming of de inbreng van de onderneming in een op te richten of reeds bestaande vennootschap;

(v) Een besluit tot ontbinding van Klant als rechtspersoon wordt genomen;

(vi) Klant de vrije beschikking over (een deel van) zijn vermogen verliest, bijvoorbeeld door beslaglegging;

(vii) Klant tot boedelafstand overgaat;

(viii) Derden, niet zijnde groeps- of dochtermaatschappijen als bedoeld in respectievelijk de artikelen 2:24b en 2:24a van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek, direct of indirect zeggenschap verkrijgen over de activiteiten van Klant;

(ix) Indien Klant een natuurlijk persoon is, Klant overlijdt; of

(x) Klant de gerechtigdheid als bedoeld in artikel 4.11 verliest of gaat verliezen of de Thuisbatterij om welke reden dan ook niet kan worden geïnstalleerd.

17.2. Klant is verplicht Energiemanagers onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen indien Klant weet of vermoedt dat één van de onder artikel 17.1 genoemde situaties zich voordoet.

17.3. Indien Energiemanagers besluit tot beëindiging vanwege een van de gevallen genoemd in artikel 17.1, is Energiemanagers onder geen beding gehouden de door Klant gemaakte kosten of geleden schade te vergoeden.

17.4. Aan Klant komt de bevoegdheid tot opzegging of ontbinding van een Overeenkomst slechts toe indien Energiemanagers, na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn wordt gesteld voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekort blijft schieten in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de Overeenkomst.

17.5. Indien de Overeenkomst voor zover juridisch mogelijk wordt opgezegd of ontbonden, wat daartoe de reden ook is, is Energiemanagers gerechtigd reeds gemaakte kosten en vergoedingen voor de (voorbereiding van de) uitvoering van de Overeenkomst, door te berekenen aan Klant. Deze bedragen worden op het moment van opzegging direct opeisbaar.

17.6. In de gevallen als omschreven in artikel 17.1 zijn alle vorderingen van Energiemanagers op Klant onmiddellijk en integraal opeisbaar. Indien en voor zover Energiemanagers reeds een voortuitbetaling van Klant mocht hebben ontvangen, dan zal Energiemanagers het vooruitbetaalde bedrag binnen 30 dagen terugstorten op de rekening van Klant waarmee hij de Koopprijs heeft overgeschreven, tenzij Klant Energiemanagers schriftelijk een andere rekening van een in Nederland gevestigde bank heeft aangewezen en Energiemanagers schriftelijk heeft bevestigd daar aan mee te werken. Ten aanzien van Klanten die geen Consument zijn is Energiemanagers niet gehouden tot restitutie van reeds ontvangen vergoedingen.

Artikel 18         Overmacht

18.1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 van het Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Energiemanagers in de nakoming van enige verplichting jegens Klant niet aan Energiemanagers kan worden toegerekend in geval van een van de wil van Energiemanagers onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens Klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van Energiemanagers kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van (toe)leveranciers, installateurs of andere (ingeschakelde) derden, stroomstoringen, Pagina 18/19 computervirussen, extreme weersomstandigheden, stakingen, bedrijfsongevallen en werkonderbrekingen.

18.2. Indien zich een situatie als bedoeld in lid 1 van dit artikel zich voordoet als gevolg waarvan Energiemanagers niet aan haar verplichtingen jegens Klant kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang Energiemanagers niet haar verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie langer dan dertig (30) kalenderdagen heeft geduurd, hebben zowel Energiemanagers als Klant het recht om de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Energiemanagers is in dat geval niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Energiemanagers als gevolg van de overmachtssituatie enig voordeel geniet.

 Artikel 19        Slotbepalingen, rechtskeuze en forumkeuze

19.1. Deze algemene voorwaarden treden in werking op 1 juni 2024.

19.2. Op de Overeenkomst, deze Algemene Voorwaarden en de daaruit voortvloeiende verbintenissen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.

19.3. Ten aanzien van Klant, niet zijnde een Consument, geldt dat de rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht exclusief bevoegd is van geschillen kennis te nemen, tenzij Energiemanagers ervoor kiest een procedure aanhangig te maken bij een rechtbank in een andere plaats (zoals de vestigingsplaats van Klant).