Be in charge
Meestgestelde vragen
De keuze voor de juiste thuisbatterij is niet gemakkelijk en de hoeveelheid informatie brengt vaak vragen met zich mee. We bundelen de meestgestelde vragen hieronder.
Algemene vragen
Wat is een thuisbatterij en hoe werkt het?
Onze thuisbatterij is een zogeheten AC (wisselstroom) thuisbatterij. Dat betekent dat deze een eigen omvormer heeft. Dit geeft de vrijheid om de thuisbatterij en omvormer op elke gewenste plek in de woning te installeren. Ons thuisbatterijsysteem kijkt naar de opbrengst van de zonnepanelen, en als je een dynamisch energiecontract hebt naar de (uur)prijzen op de energiemarkt. Mochten de zonnepanelen meer opbrengen dan de woning verbruikt, zal de thuisbatterij deze extra stroom opslaan. Daalt de productie van de zonnepanelen door een ondergaande zon, dan zal de thuisbatterij de stroomproductie overnemen zodat er geen stroom ingekocht wordt. Wanneer de thuisbatterij vol is, kan ervoor gekozen worden om de stroom weer het net op te laten vloeien. Op deze manier ben jij zelfvoorzienend en manager van je eigen energie. Bij een regeling met een dynamisch energiecontract kijkt de installatie naar de prijsverschillen op een dag. Onze thuisbatterij kan opladen wanneer de prijzen laag zijn en ontladen wanneer de prijzen hoger zijn. Wanneer de energieprijzen onder nul zijn betekent dit zelfs dat opladen geld oplevert.
Welke voordelen biedt onze thuisbatterij?
Met onze thuisbatterij ben je maximaal zelfvoorzienend. Daarnaast kan er in combinatie met ons Energie Managers Systeem, en een dynamisch energiecontract ook gehandeld worden met de energie. In de toekomst zullen steeds vaker negatieve prijzen op de energiemarkt voorkomen.
Kan ik een thuisbatterij aansluiten op mijn bestaande zonnepanelensysteem?
Ja, dat kan zeker. Wij passen de groepenkast zo aan dat onze thuisbatterij en omvormer precies weten wanneer jouw zonnepanelen meer energie produceren dan er verbruikt wordt. Met die energie laadt de thuisbatterij op.
Kan ik mijn thuisbatterij gebruiken tijdens een stroomstoring?
Ja. Onze omvormers hebben een zogeheten back-up optie. Hiermee kunnen we specifieke groepen van stroom voorzien wanneer er een stroomstoring is. Deze optie is niet standaard en vereist enige aanpassingen in de groepenkast.
Kan ik mijn energieverbruik en -productie volgen met een thuisbatterij?
Bij de thuisbatterij en omvormer krijg je een app waarbij de energiestromen gemonitord kunnen worden.
Kan een thuisbatterij de hele energiebehoefte van mijn huis dekken?
Dit is seizoensgebonden en zal in de zomer een stuk gunstiger zijn dan in de winter.
Hoe kan ik mijn thuisbatterij recyclen als deze aan het einde van zijn levensduur is?
Wanneer de thuisbatterij aan het eind van zijn levensduur is, en je wilt een nieuwe thuisbatterij, dan zorgen wij voor de recycling van de oude thuisbatterij.
Heeft een thuisbatterij invloed op mijn netbeheerkosten?
Een EMS kan zo ingesteld worden dat de thuisbatterij aan “peak shaving” doet. Dit houdt in dat wanneer er een hoge stroomvraag is, de thuisbatterij bijspringt om de afname van het net te verminderen. Hierdoor kan er een kleinere hoofdaansluiting aangevraagd worden, en de kosten op een hoofdaansluiting drastisch verlaagd worden. Deze toepassing wordt veel gebruikt bij grote afnemers met grote machines.
Over onze thuisbatterijen
Hoe lang gaat een thuisbatterij mee?
Onze thuisbatterij heeft een levensduur van 6000 cycli. Aan de hand van onze calculator kun je de geschatte levensduur voor jouw situatie uitrekenen.
Bereken het hier!
Wat is de capaciteit van onze thuisbatterij?
Onze thuisbatterij begint bij een capaciteit van 5,8 kWh, deze thuisbatterij is stapelbaar met stappen van 2,9 kWh tot 20,2 kWh. Mocht je meer dan de maximale 20.2 kWh nodig hebben, dan kan er een 2e thuisbatterij-installatie aan toegevoegd worden.
Wat zijn de mogelijke risico's en veiligheidsmaatregelen van een thuisbatterij?
Hoewel storingen zeer zeldzaam zijn kan er altijd iets misgaan met onze thuisbatterij. Wanneer er een verhoogde temperatuur gedetecteerd wordt, die op termijn zou kunnen gaan leiden tot thermische instabiliteit, schakelen onze thuisbatterij en de omvormer zich volledig uit, en zal er een foutmelding aan jou en ons gestuurd worden via de app. Wanneer wij dit seintje krijgen maken we met jou een afspraak om onze thuisbatterij zo snel mogelijk te vervangen, zodat jij direct weer kan genieten van de opgeslagen energie.
Hoe kan ik de opbrengst van mijn thuisbatterij maximaliseren?
Een standaard thuisbatterij maakt enkel gebruik van de overproductie van de zonnepanelen. Wij bieden hiernaast een EMS (Energie Management Systeem) aan. Dit EMS zorgt ervoor dat de thuisbatterij slim opgeladen en ontladen wordt. Wanneer je een dynamisch energiecontract hebt kan er voor € 7,50 euro per maand een dagprogramma ingeladen worden, waarbij de thuisbatterij ook oplaadt wanneer de prijzen goedkoop of negatief zijn. Zodat je die energie goedkoop of zelfs met winst kunt inkopen, en gebruiken wanneer de prijzen hoger zijn.
Hoe kan ik de capaciteit van mijn thuisbatterij vergroten?
Na installatie kan er altijd een extra thuisbatterij geplaatst worden.
Kan ik mijn thuisbatterij op afstand bedienen?
Onze thuisbatterij en omvormer zijn op afstand te bedienen via de app. Het EMS zoekt ook zelf automatisch naar het programma dat het meest rendement uit de zonnepanelen en de thuisbatterij haalt.
Is de thuisbatterij bestand tegen extreme temperaturen?
Als de thuisbatterij buiten zijn temperatuurbereik komt schakelt de thuisbatterij zichzelf uit. De thuisbatterij zal niet werken onder de -20 °C en boven de 60 °C. .
Alles over onze service en installatie
Kan ik een thuisbatterij zelf installeren of heb ik een professional nodig?
Onze thuisbatterij wordt uitsluitend geïnstalleerd door een professional. Bij het installeren van een thuisbatterij komt het nodige aan kennis kijken. Onze partners hebben ruime ervaring op elektrotechnisch gebied. Daarnaast hebben ze de nodige ervaring om onze thuisbatterij en omvormer het beste op jouw situatie aan te laten sluiten.
Welke garanties worden er geboden op een thuisbatterij?
Wij bieden standaard een garantie van 10 jaar op onze thuisbatterijen. In combinatie met een onderhoudscontract kunnen wij een garantie bieden van 15 jaar op de thuisbatterij en omvormer.
Is er onderhoud nodig voor een thuisbatterij en wat houdt dit in?
Ook een thuisbatterij heeft onderhoud nodig. Wij kijken of de verschillen in de cellen binnen de marges zijn. Een te groot verschil kan een storing veroorzaken en de levensduur van een thuisbatterij aanzienlijk verkorten. Door deze verschillen op te sporen zorgen wij ervoor dat jij geen minuut zonder stroom uit de thuisbatterij komt te zitten.
Kan ik mijn thuisbatterij meenemen als ik verhuis?
Hoewel dit tot de mogelijkheden behoort is dit niet aan te raden. In een andere woning zal waarschijnlijk ook een ander gebruiksprofiel zijn. Hierdoor kan het beste voor een nieuwe opstelling gekozen worden. De thuisbatterij in je oude huis geeft een absolute meerwaarde voor de nieuwe bewoner(s), dus deze zullen zij graag van je overnemen.
Klik en Be in charge.
085-5006500
We zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08:00-20:00 en op zaterdag van 10:00-17:00.